La 17 iulie a avut loc ceremonia închiderii celei de-a 74-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes. Anul acesta la festival au fost prezentate 25 de filme. „Ramura de palmier de aur” a fost acordată filmului francez „Titanul”. Cu Premiul pentru cutezanţă a fost menţionat filmul „La Civil” (România, Belgia) al regizoarei Teodora Ana Mihai (debut). Premiul special al juriului „Ochiul de aur” pentru cel mai bun film documentar i-a revenit filmului „Babii Iar. Context” al regizorului ucrainean, Serghii Lozniţa.
În timpul demonstrării filmului, în sală era o linişte ca în mormânt şi după ce s-a terminat filmul au urmat „ovaţii liniştite”. „Babii Iar. Context” prezintă un montaj de video din arhive despre exterminarea în masă a evreilor la Babii Iar din Kiev, în septembrie 1941. Atunci, în decursul a trei zile armata hitleristă a împuşcat circa 34 mii de evrei. „Chiar după ce au trecut 80 de ani de la aceste evenimente tragice nu putem fi încrezuţi că aşa ceva nu se poate repeta”, a declarat într-un interviu regizorul Serghii Lozniţa.
Scenele execuţiilor în film lipsesc, dar sunt scenele despre pregătirile pentru această crimă împotriva umanităţii, cadre unice despre distrugerea Kievului, amintirile puţinilor supravieţuitori ai execuţiilor de la Babin Iar, care îi cutremură pe spectatori. În recenzia la acest film, publicaţia „Screen Daily” îl apreciază ca „un film documentar puternic”, care s-a dovedit a fi destul de actual, cu luarea în considerare a consolidării poziţiilor forţelor de dreapta în Europa. „Screen Daily” comentează: cadrele groaznice şi reale au fost folosite din filmările fasciştilor, a celor care au săvârşit aceste crime, purtând cu ei nu numai arme, ci şi camere video, „păstrând indiferenţa rece atât în cadru, cât şi după cadru”.
„Libertatea Cuvântului” – www.lyberti.com