La 16 mai, cu 8 ani în urmă, la Chișinău a decedat Maria Bieșu, soprana cu o voce deosebită. Viitoarea cântăreață de operă cu renume mondial a văzut lumina zilei la 3 august 1935, în satul Volintiri, din județul Cetatea-Albă de atunci al României (în prezent raionul Ștefan Vodă, Republica Moldova). Talentul muzical și dragostea pentru cântec le-a moștenit de la mama sa, Tatiana, cea mai bună cântăreață în satul natal. În 1951 Maria Bieșu a absolvit școala din Volintiri și a continuat studiile la o instituție de profil agrar din Leova. În timpul studenției participa activ la diverse activități culturale: cânta, dansa, conducea un cor. Maria Bieșu debutează ca solistă în cadrul formației de muzică populară „Fluieraș” cu cântecul „Struguraș de pe colină” la un concurs raional, alături de celebrii Tamara Ciobanu și Serghei Lunchevici. Apoi, la festivalul republican ministrul culturii a urcat special pe scenă pentru a o îndemna să vină la conservator. În 1955 Maria Bieșu este admisă fără examene la Conservatorul de Stat din Chișinău. A dus o viață grea, având și probleme de sănătate, deoarece unica sursă de existență era o bursă modestă. A avut dificultăți în timpul studiilor, deoarece a fost admisă la Conservator fără a avea o pregătire specială prealabilă. Maria Bieșu însă era ferm convinsă că locul ei este pe scena Operei, astfel a trecut de la muzica folclorică la operă, angajându-se în 1962 în urma unui concurs la Opera din Chișinău. O împrejurare accidentală îi oferă șansa unei lansări fulminante. În ajunul premierei spectacolului „Tosca” de compozitorul Puccini, protagonista rolului Floriei Tosca se îmbolnăvește, iar Maria Bieșu este propusă ca suplinitor. Debutul solistei pe scena Teatrului de Operă are loc pe 28 aprilie 1962. Succesul a fost recunoscut atât de specialiști, spectatori, cât și de teatrul care a început să proiecteze un repertoriu special pentru ea. În 1965 tânăra solistă Maria Bieșu face un stagiu la Teatrul „La Scala” din Milano, Italia. Aici, sub îndrumarea maestrului Enrico Piazza, soprana moldoveancă pregătește rolurile principale de soprană în limba italiană din mai multe opere. Însuși Antonio Guiringuelli, directorul general al Teatrului „La Scala”, a declarat că această tânără n-are nevoie de nici un fel de lecții – ea are un dar înnăscut. În 1967 Maria Bieșu obține titlul de „Cea mai bună Cio-Cio-san” la Concursul Internațional Miura Tomaki (Ediția I Tokio, Japonia). Din acest moment, Maria Bieșu a început să fie invitată în juriu, în concerte sau să țină prelegeri la diverse instituții muzicale din Europa, America și Asia. Cu doi ani în urmă, în 1965, Maria Bieșu este invitată de Teatrul Mare din Moscova să interpreteze rolul Tatianei din opera „Evghenii Oneghin” de Piotr Ceaikovski. Soprana din Moldova a impresionat cu calitățile sale vocale lumea muzicală moscovită, ei propunându-i-se o permanentă colaborare. De altfel, în anii 70 Maria Bieșu a evoluat pe scena Teatrului din Cernăuți, în cadrul aceleiași opere „Evghenii Oneghin”. Viața Mariei Bieșu a cunoscut o perioadă complicată la începutul anilor 90 ai secolului trecut. Primadona n-a putut să-și păstreze intact repertoriul, a pierdut publicul spectator numeros, pe unii din prietenii și colegii de teatru, despărțiți de noile hotare și orânduieli. Maria Bieșu a fost constrânsă de circumstanțe să se reorienteze. Astfel a pornit să propage ideea unui Festival al muzicii de operă. Visa ca Chișinăul să devină un centru al muzicii de operă, să se adune în capitala Moldovei cântăreți de operă din toată lumea. Astfel, în septembrie 1990, la Chișinău a fost inaugurat Primul Festival Internațional al starurilor de operă și balet, întitulat „Invită Maria Bieșu”. După decesul primadonei festivalul a fost schimbat în Festivalul Internațional „Maria Bieșu”. După avaria de la Centrala Nucleară Cernobyl, Maria Bieșu a susținut un concert în fața lichidatorilor consecințelor acestei catastrofe și a primit o doză mare de radiație. De aici și se trage boala ei – o formă rară de leucemie. Cântăreața, care a dus slava Moldovei în întreaga lume, a recunoscut într-un interviu că primește o pensie echivalentă cu 150 de dolari. Maria Bieșu s-a stins din viață la 16 mai 2012, la Spitalul Republican din Chișinău. La 18 mai Guvernul Republicii Moldova a decis acordarea Teatrului de Operă și Balet numele Mariei Bieșu. Primadona Operei Naționale a fost înmormântată la 19 mai 2012 la cimitirul de pe strada Armenească din Chișinău. Chiar și acum, ascultând imprimările pieselor interpretate de Maria Bieșu ne convingem de aprecierea pe care i-a dat-o muzicologul Elena Vdovina: „Vocea Mariei Bieșu impresionează până în adâncul sufletului prin tembrul ei irepetabil, pătruns de frumusețe, căldură și prospețime”.
(V.K.)
„Libertatea Cuvântului” – www.lyberti.com