Grecia – ţară cu urme ale civilizaţiei antice

10 08 ES 2

Doream demult să vizitez țara aceasta enigmatică și plină de mister, Grecia. Visul meu s-a împlinit pe neașteptate, chiar în vara aceasta. Prin intermediul Agenției de turism Accord Tour, împreună cu un grup de turiști din mai multe zone ale Ucrainei, am ajuns după o călătorie lungă cu autocarul în Grecia. Mi-au plăcut de la bun început casele, majoritatea de culoare albă, nu prea mari, dar plăcute la înfățișare. Desigur, marea Egee, ne-a întâmpinat cu apa ei limpede și caldă. Prima excursie a fost chiar pe muntele Olimp, cu personajele sale mirifice și locurile frumoase. Am vizitat două mănăstiri creștin-ortodoxe, mănăstirea de călugări Sfântul Dionisie Olimpicul și mănăstirea de maici  în numele lui Efrem Sirul. Am poposit și la biserica Sfântului Mucenic Pantelimon. Peste tot liniște, o atmosferă calmă și îmbietoare. Doar micile buticuri cu fel de fel de mărunțișuri îți aduc aminte de realitatea zilelor de azi.

A doua și una dintre cele mai importante vizite a fost cea din capitala țării – Atena.  Iar vizitarea vechii Acropole, locul zeilor și a tuturor ființelor magice la care s-au închinat în antichitate locuitorii acestor meleaguri cu mii de ani în urmă, îți produc impresii de neuitat. Templele vechi, acum dărâmate de trecerea timpului, dar și a cotropitorilor ce s-au perindat de-a lungul secolelor, mi-au adus aminte de lecțiile de literatură universală pe care le studiam când eram studentă la Universitatea din Cernăuți. Însăși denumirea capitalei acestei țări calde, vine de la zeița Atena, care are aici, (deși doar ruine) un templu de toată frumusețea. Și alți zei și conducători au templele lor. După cum ne-a povestit ghidul, toate au avut și mai au istoria lor milenară, locurile unde li se închinau și îi proslăveau oamenii simpli.   De la înălțimea Acropolei se vede capitala Atena, de toată frumusețea, îmbrăcată în piatră albă și acoperișuri cărămizii. M-a mirat faptul că în ciuda căldurii, ce uneori ajunge +45 la umbră, mii de oameni, tineri și vârstnici din toate colțurile lumii, stau ore întregi la coadă pentru a nimeri în acest loc unic de pe pământ. Aici poți auzi toate limbile lumii, vedea toate naționalitățile. După spusele ghidului, în perioada de vară, zilnic aceste locuri sunt vizitate de circa 20000-22000 mii de turişti.

10 08 ES 3

Am mai vizitat în capitală și vestita Arenă Olimpică, unde au fost reluate Jocurile Olimpice moderne, cu mulți ani în urmă. 35000 mii de locuri are actualmente acest complex de toată frumusețea. Am văzut și garda de onoare ce se schimbă odată la 20 de minute, zilnic, din fața palatului prezidențial și parlamentar. Bineînțeles că am vizitat și admirat și alte locuri importante. După ce am mai procurat câteva suvenire istorice, bineînțeles, ne-am întors la hotelul de pe malul mării.

Încă un loc important care merită și trebuie neapărat văzut în Grecia, este muntele Meteora, Mănăstirile aflate aci, la o înălțime uimitoare, pot fi admirate, iar câteva dintre ele și vizitate. Noi am vizitat două, a Sfântului Haralampie și a sfântului Varlaam. La poalele Meteorei am găsit niște magazine cu icoane și obiecte bisericești de toată frumusețea, dar și români și ucraineni stabiliți aici de mai mulți ani. Am întâlnit o doamnă chiar din Hliboca, Nelea, cu care ne-am și pozat în acel loc deosebit.

În Tesalonic, un alt mare oraș al Greciei, al doilea după capitală, ne-am  oprit la biserica Sfântului Dimitrie, apoi la monumentul lui Alexandru cel Mare, la Turnul Alb, am colindat piețele și străzile curate și frumoase. O adevărată surpriză a fost și călătoria pe mare, pe insula Skiatos. Aici vechiul se îmbină cu modernul. Pe vaporul căpitanului Costas, unde erau turiști din Ucraina, România, Polonia, Slovacia, am avut ocazia să vedem pe viu cum se dansează celebrul dans grecesc Sirtaki (Zorba), ba la îndemnul căpitanului, chiar am dansat și noi. Ne-am bronzat circa 2 ore pe una din plajele aurii ale insulei. Tot aici, întru-n restaurant, am făcut degustația așa numitei salate grecești, ca să vedem cum este la gust renumita salată din întreaga lume, la ea acasă.

Ne-am simțit bine în Grecia. Am văzut atâtea locuri, la care visam demult. Ne-am bronzat pe plaja mării Egee, am făcut noi cunoștințe, am rămas cu impresii de neuitat. I-am observat pe greci, oameni calmi, liniștiți, fără stresuri, grabă, nervi și îngrijorare prea mare. Viața aici, decurge calm, liniștit, simplu…

Să dea  bunul Dumnezeu să revină pacea multașteptată în Ucraina, pentru că sunt atâtea locuri frumoase pe acest pământ care merită vizitate.