CARTEA ISTORIEI VEȘNIC DESCHISĂ – 12 OCTOMBRIE

12.10 IS 1

La 12 octombrie 1931 a fost inaugurată statuia lui Cristos Mântuitorul din Rio de Janeiro, Brazilia. La crearea ei şi-a adus contribuţia şi sculptorul român Gheorghe Leonida.

Statuia lui Iisus Mântuitorul are 30 metri înălțime, fără luarea în considerare cei 8 metri ai soclului, lățimea între brațe este de 28 metri, are o greutate de 635 tone și este situată pe vârful muntelui Corcovado, la o altitudine de 700 metri. Modelul din ghips, precum și sculptura a fost efectuată de o echipă condusă de maestrul francez Paul Landowski, din componenţa ei făcând parte şi sculptorul român Gheorghe Leonida,  însărcinat să realizeze capul statuii Mântuitorului.

12 10 IS 3

Gheorghe Leonida s-a născut la Galaţi în 1892 (1893 – după alte surse). Provenind dintr-o familie influentă din clasa de mijloc, el a fost penultimul dintre cei 11 copii. Gheorghe Leonida a fost fratele inginerului român Dimitrie Leonida şi al primei femei inginer din lume, Elisa Leonida. Când tatăl său, un ofițer de carieră, a fost nevoit să părăsească orașul Galați, Gheorghe l-a urmat la Bucureşti, unde a absolvit liceul, apoi a continuat studiile la departamentul de sculptură al Conservatorului de Arte Frumoase. A debutat în 1915, la un salon național. După participarea la Primul Război Mondial, Gheorghe Leonida și-a continuat studiile de artă în Italia. În anul 1925 s-a mutat la Paris. Avea 32 de ani când a devenit unul dintre artiştii recunoscuţi, din boema pariziană. „În esenţă primul specific al unui portret al lui Gheorghe Leonida este faptul că nu se înscrie în tendinţa modernităţii, a modernismului de tip brâncuşian, de tip să zicem avangarde, art nouveau şi tot ce mai înseamnă experienţa radicală de materializare a sculpturii aşa cum a făcut-o Brâncuşi. S-a format în ambianţa pariziană, dar în ambianţa pariziană s-au format mulţi şi opţiunile lor sunt foarte diferite. Deci el a făcut această opţiune, nu faptul că a stat la Paris îl determină să meargă pe linia clasică, pe linia michelangelescă.

12 10 IS 2

Recunoaşterea în lumea artei i-a venit odată cu lucrarea „Reveil”, un nud expus la Saloanele de Artă de la Roma şi Paris. De altfel, cea mai mare parte a operelor lui Leonida, din prima perioadă de creaţie, sunt nuduri feminine. Lucrările lui Gheorghe Leonida au fost apreciate de suveranii României, astfel încât acesta a devenit unul dintre sculptorii oficiali ai Casei Regale. Este şi unul dintre motivele pentru care, în perioada comunismului, operele lui Leonida au fost ferite de privirile publicului, iar numele sculptorului gălăţean, aproape inexistent în lumea artei.

Paul Landowski   primise contractul pentru realizarea statuii gigantice Cristos Mântuitorul din Rio de Janeiro. Gheorghe Leonida a fost angajat de către Landowski să sculpteze capul statuii. Lucrarea a început în 1926 și a fost finalizată în 1931. Cu această lucrare a intrat în istorie.

12 10 IS 4

Deşi statuia Cristos Mântuitorul este considerată ca fiind o minune a lumii moderne, în România operele lui Gheorghe Leonida au fost minimalizate. Regimul comunist nu accepta ideea că sculptorul realizase numeroase busturi pentru membrii Casei Regale. Aşa se face că puţini români ştiu că Gheorghe Leonida a sculptat chipul celebrei statui din Rio de Janeiro. Sculptorul a murit în primăvara anului 1942, după ce a căzut de pe acoperişul casei familiei sale din Bucureşti, în timp ce culegea flori de tei. Criticul de artă, Pavel Șușară,  afirmă că Gheorghe Leonida „a murit în jur de 50 de ani, în plină forţă, în plină putere de concepţie, de putere de muncă, de putere a imaginarului, de toate. Dacă asta ar fi partea care ar indica maturizarea şi opţiunea fermă pentru anumită stilistică, atunci Art Deco-ul ar putea să dea o imagine mult mai dinamică a personalităţii lui Gheorghe Leonida decât nudurile”.

Lucrările lui Gheorghe Leonida sunt piese rare. Ele pot fi văzute la Castelul Bran, Muzeul Naţional de Artă, precum  și în alte muzee importante din București.

12 10 IS 5 a

(V.K.)

„Libertatea Cuvântului” – www.lyberti.com

 

Добавить комментарий