Grigore Crigan, scriitorul îndrăgostit de cronici şi de cuvântul poetic al lui Mihai Eminescu şi Paul Celan

15 05 2021 LC IST 7

La 15 mai, scriitorul cernăuţean Grigore Crigan, originar din Tărăsăuţii Nouă Suliţei, şi-a marcat jubileul de 80 de ani. Este unul dintre puţinii prozatori din actuala regiune Cernăuţi, care cu alţi confraţi de condei, poeţi, trudeşte pe ogorul literelor române de mai bine de jumătate de veac. La începutul activităţii sale de publicist, Grigore Crigan a scris nuvela istorică „Vornicul Miron”, pe care urma s-o publice în revista „Nistru” de la Chişinău, însă ea a văzut lumina tiparului cu mult mai târziu.

Tema istorică l-a pasionat mereu pe Grigore Crigan şi în acest an jubiliar de sub pana lui măiastră a ieşit o altă nuvelă istorică – despre Dimitrie Cantemir.

O încântătoare realizare a scriitorului şi publicistului Grigore Crigan a fost volumul de interviuri şi consemnări  „Cea mai curată lacrimă a noastră”, având ca temă Mihai Eminescu în destinul românilor. Această lucrare a fost menţionată în România cu Premiul „Teiul de argint”. Cu câţiva ani mai târziu a fost premiat şi volumul de proză „De ce ne iubesc femeile?”, având la bază povestirea cu acelaşi titlu despre tinereţea cernăuţeană a marelui poet european din secolul al XX-lea de limbă germană, Paul Celan. În primii ani postbelici Paul Celan, scăpând ca prin minune de genocidul împotriva evreilor, a fost primit ca traducător la ediţia românească  „Bucovina Sovietică” a oficiosului „Radianska Bukovyna”. La acel ziar, la începutul anilor 60, a fost angajat şi Grigore Crigan, şi tot în calitate de traducător, ca apoi să devină unul dintre primii colaboratori ai noului ziar, „Zorile Bucovinei”. Poate şi prin această coincidenţă se explică interesul lui Grigore Crigan faţă de personalitatea lui Paul Celan. Există şi o altă coincidenţă semnificativă. Casa în care locuieşte domnul Grigore Crigan se află la câţiva zeci de metri de monumentul de la Cernăuţi al lui Paul Celan.  De altfel, Grigore Crigan este unul dintre puţinii scriitori români care a creat o operă artistică despre viaţa lui Paul Celan.

Colegul de serviciu al lui Grigore Crigan, criticul literar Ştefan Broască, menţiona într-o prefaţă că „bilanţul  literar” al scriitorului „putea fi la această oră cu mult mai consistent, însă corvada zilnică de ziarist nu i-a oferit un răgaz prea mare pe care să-l petreacă în intimitate la masa de scris şi să cugete pe marginea altor subiecte decât a celor impuse de tematica redacţională”.

Servind circa jumătate de secol unei singure publicaţii de expresie română din regiunea Cernăuţi, Grigore Crigan a considerat că este o datorie a sa de a scrie o istorie neobişnuită a „Zorilor Bucovinei”. Volumul „Zoriştii” a văzut lumina tiparului în anul 2016. Este într-un fel o lucrare de pionierat, fiindcă în regiunea noastră nici o publicaţie, cu o istorie poate mai bogată, nu dispune de un astfel de studiu fundamental.

Publicaţia online „Libertatea Cuvântului”,  în paginile căreia Grigore Crigan a publicat un articol despre monografia exegetului cernăuţean, Petro Ryhlo, despre viaţa şi creaţia poetică a lui Paul Celan, îi urează jubiliarului multă sănătate, inspiraţie şi noi pânze epice, scrise cu măiestrie şi dând sclipire cuvântului artistic, aşa cum îi este propriu.

(V.K.)

„Libertatea Cuvântului” – www.lyberti.com