De ziua Bucovinei și a românilor de pretutindeni

30 11 2022 F 11

Am avut parte de un pelerinaj deosebit. După o lipsă de aproape 4 ani, din cauza greutăților prin care am trecut, dar încă noi, cetățenii Ucrainei, trecem și acum, am revenit la Putna, mănăstirea atât de dragă sufletului nostru. Am trecut frontiera prin Punctul recent deschis „Crasnoilsc – Vicovu de Sus”.

Noi, un grup de profesoare și lucrătoare de la Liceul din Cupca,  ne-am cazat la sfânta mănăstire Putna. Într-o zi și jumătate am reuşit să vizităm, să ne închinăm, să ne rugăm pentru pace în țara noastră, pentru sănătate și bună înțelegere, pentru dorințele ce le are fiecare dintre noi, la 6 mănăstiri: Putna, Sihăstria Putnei, Marginea, Sucevița, cele două mănăstiri din orașul Rădăuți, chilia lui Daniil Sihastrul, Catedrala de la Rădăuți și Biserica Cuvioasa Parascheva tot din acest oraș.

La Putna, după cea am fost primiți și cazați cu multă amabilitate de părintele Iisac, căruia îi mulțumim frumos pentru grija ce ne-a purtat-o întotdeauna, am vizitat ca de obicei, sfânta mănăstire, unde ne-am închinat la sfintele icoane și la mormântul Marelui și Sfântului Voievod al neamului nostru Ștefan cel Mare și Sfânt, noua biserică unde se află moaștele marilor ierarhi: Mitropolitul Iacob Putneanul, cuvioșii Arsenie, Sila, Natan și Paisie, am vizitat muzeul, pentru care eu personal am adus și câteva ziare cu materiale despre marele Voievod Ștefan, dar și frumoasa mănăstire Putna, ne-am fotografiat, așa cum făceam și pe timpurile bune, atât pe fundalul mănăstirii dragi, dar și la bustul marelui poet al neamului Mihai Eminescu, am luat binecuvântare și am stat de vorbă cu călugării de aici.

Un moment cam trist, dar și înălțător totodată a fost pentru noi vizita la mormântul Înaltului Ierarh al Bucovinei, Pimen Suceveanul, de la mănăstirea Sihăstria Putnei, acolo își doarme somnul de veci. Cel mai important lucru pentru noi a fost participarea la sfânta liturghie de duminică, oficiată de un mare sobor de preoți și călugări, în frunte cu ÎPS Arhimandritul Melchisedec Velnic, starețul mănăstirii Putna. În cuvântul său de învățătură, marele Ierarh s-a referit la Ziua Bucovinei, la noi nord-bucovinenii, la greutățile prin care trecem, la Biserica noastră creștin-ortodoxă vare trece și ea acum prin vremuri grele. I-a îndemnat pe toți cei prezenți să se roage pentru noi, românii din Ucraina, pentru că numai credința ne va salva și ne va mântui.

Pășind pe frumoasa alee ce duce spre mănăstire, am admirat ziua și seara crucea luminată de pe dealul mănăstirii, inscripția din brazi cu numele Ștefan, împrejurimile de aici, de o rară frumusețe, în orice anotimp al anului. Nu în zadar poetul nostru național Mihai Eminescu a botezat-o pentru veșnicie, numind Putna Ierusalimul Neamului Românesc.

30 11 2022 F 12

Mulțumim bunului Dumnezeu, Maicii Domnului și Sfântului Voievod Ștefan cel Mare pentru că ne-au ajutat să ajungem la aceste locuri atât de cunoscute, de atâtea ori vizitate de noi, dar la care am vrea să revenim mereu.

Tot cu prilejul acestor sărbători de suflet am pregătit și o expoziție în incinta liceului nostru, dedicată celor 30 de ani de la trecerea în rândurile sfinților a Marelui Voievod și celor 525 de ani de la Bătălia din Codrii Cosminului. Aducem încă odată sincere mulțumiri inițiatorilor și organizatorilor concursului de desene sub genericul „Ștefan, Ștefan, domn cel Mare”: domnilor Sergiu Barbuță, Vladimir Acatrini și Alexandru Muntean, liderii celor trei organizații pe care le conduc: Valea Prutului, Uniunea Bibliotecarilor bucovineni și Asociația sportivă „Ștefan cel Mare”, cât și tuturor sponsorilor care s-au încadrat și au ajutat la buna desfășurare a acestui concurs.  La el au participat,  alături de alți zeci de copii de la liceele românești din întreaga Bucovină, și 13 elevi ai Liceului din Cupca,  a căror desene le-am expus zilele acestea pe culoarul instituţiei noastre de învăţământ.  De asemenea, elevii clasei a 7-ea de la Liceul nostru (diriginte, profesoara Lucica Dușceac) au pregătit o serie de desene, scrisori și mesaje cu tematica păcii pentru semenii lor din România, dar și pentru toți copii lumii. Dorința lor arzătoare este de a reveni la pacea multdorită și multașteptată în țara noastră, și de a se bucura de copilărie, așa cum de fapt trebuie să aibă toți copiii planetei.